Sprawne zawieszenie – sprawdź sprężyny

Zostawiając kwestię kłopotów na polskich drogach, zima to czas trudny na jezdni. Sól i piasek razem z ukochanym pośniegowym błotem przyspieszają korozję. Znowu więc jesteśmy zmuszeni zmieniać tłumiki, lecz także elementy zawieszenia i sprężyny. To właśnie o nich zwykle zapominamy, robiąc tym samym błąd. Zniszczona sprężyna w nieoczekiwanym momencie może zawieść.
Rodzaj sprężynCzęsto przy przeglądach i naprawach zapominamy o sprężynach śrubowych, a są one szczególnie istotnym elementem zawieszenia. Trzymają masę pojazdu też podczas postoju, decydują o wysokości prześwitu pod autem i magazynują energię. Poza tym absorbują wszystkie wstrząsy, gdy jeździmy po wyboistych jezdniach. Przy okazji nabierają wszystkie zabrudzenia.
Powłoka ochronna sprężyny niszczy się, a niezasłonięta konstrukcja stalowa niestety rdzewieje. Podróż z tego powodu robi się niebezpieczna, dlatego, że w najbardziej niespodziewanym momencie sprężyna może zawieść. Dobrze wiedzieć, że skorodowane sprężyny zmniejszają skuteczność hamulców o 5%, a na to nigdy nie powinniśmy sobie pozwolić.

Kiedy sprawdzamy zawieszenie?Najważniejsze, że eksploatacja sprężyn śrubowych zależy głównie od wagi pojazdu, raczej nie od liczby kilometrów. Im większe auto, tym częściej należy kontrolować stan sprężyn i wymieniać je. Musimy pojechać na punkt pomiarów i sprawdzić geometrię samochodu. Jeśli jest nieprawidłowa, oznacza to, że należy kupić świeże sprężyny.
Jak wymieniać sprężyny?Eksperci w serwisie nie będą mieli z tym żadnego kłopotu. Jeżeli oczywiście wolimy zająć się tym sami, potrzebny będzie zwykły ściągacz sprężyn. Istotne, żeby nie okazało się raczej, że zakup narzędzi to większy wydatek niż wizyta w warsztacie. Najważniejsze jest to, że musimy zmienić sprężyny na osi i nie wolno wymieniać ich po tej samej stronie samochodu. Warto poszukać wśród części – (części do wózków widłowych nissan) zamiennych – nie ma konieczności zakupu drogich sprężyn.
Leave a Comment