Czym jest hamulec i jakie odróżniamy typy hamulców rowerowych?
Hipotetycznie jest to narzędzie mechaniczne, które służy do zmniejszania prędkości lub do zatrzymywania obrotowych elementów mechanizmów. W wypadku jednośladów są to koła.
Hamulec jaki wykorzystywany jest aktualnie w rowerach, zalicza się do typu hamulców ciernych.

Źródło: http://www.flickr.com
Można wymienić przeróżne wyjścia konstrukcyjne, które odróżniają się poziomem skomplikowania, oraz które dają przeróżne osiągi odnośnie niezawodności oraz skuteczności. System pedałowy jest to dosyć dawny system hamulcowy, który łączy części hamulców z napędem. W tym systemie hamulec znajduje się we wstecznej piaście oraz uruchamiany jest on przez kręcenie pedałami w stronę odwrotną do strony napędzającej. Jest ono stosowane w wielu rowerach pozbawionych przerzutek. Przede wszystkim są to rowery miejskie, dziecięce i składaki. System jest odporny na czynniki pogodowe, lecz siła hamowania może być niewystarczająca przy znacznych prędkościach. Przy zerwaniu łańcucha hamulec zaprzestaje funkcjonować całkiem.
Zaintrygował Cię nasz wątek? W takim razie najedź na link do serwisu chiptuning wrocław cennik i ciesz się innymi newsami. W razie jakiś pytań – odezwij się do nas.
Mechaniczne systemy ręczne są to najbardziej znane układy hamulcowe, które instalowane są w rowerach. Włączane są one za pomocą klamek, które w ruch wprawiają linki metalowe a one aktywują urządzenie blokujące koła.

Wyróżniamy jeszcze hamulce rowerowe mechaniczne. Są to systemy z linkami. W tego typu konstrukcjach częściami, które blokują koła mogłyby być szczęki. Od nich pochodzi nazwa hamulców szczękowych. Jest to mechanizm, który jest złożony m.in. z okładziny ciernej, która na obręczy opony jest zaciskana. Pośród hamulców mechanicznych szczękowych, moglibyśmy wymienić na przykład v-brake. Takie hamulce, są to jedne z zazwyczaj spotykanych rozwiązań w górskich rowerach oraz w rowerach trekkingowych. V-brake’i są mocowane do piwotów, które umieszczone są na ramie oraz na widelcu.
Złożone są one z dwóch ramion, do jakich są przekręcone klocki hamulcowe. Gdy wciśniemy klamkę, wówczas klocki dociskają obręcz a ramiona tworzą odwróconą literkę V. Od tego wywodzi się ich określenie. W rowerach szosowych instalowane są hamulce Dual Pivot.
Leave a Comment